PENGIKUT SEJATI

Tuesday 8 November 2011

Teaser Novel "Budak SMART"


"Husy, bengang betul aku dengan budak baru tu!" Shafik menghentak gelas plastik di meja kantin itu. Melepaskan geramnya.

"Yalah, aku pun bengang tengok budak Shamsul tu. Baru seminggu di sini, dah nak tunjuk lagak! Dia fikir dia dari KL, dia hebat sangatlah tu? Boleh jalanlah!" sokong Iqbal.


"Apa kita nak buat dengan dia sekarang?" Shafik meminta pendapat. Mereka perlu berbuat sesuatu agar pelajar baru itu tidak mencampuri urusan mereka bertiga lagi.

"Kita ajar dia sikit. Biar dia tahu," Iqbal memberikan cadangan.

"Nak ajar macam mana?" Shafik dan Iqbal memandang Azrizal. Mereka saling berpandangan. Hairan dengan sikap berdiam diri teman mereka yang seorang itu.


"Riz, kenapa kau diam saja?" Shafik menyiku Azrizal. Dari tadi mereka sibuk berbincang, dia boleh buat dek saja?

"Tak ada apalah. Aku tengah berfikir ni," ujar Azrizal. Memang dia geram. Kalau Athira tidak ada tadi, sudah lama budak Shamsul itu makan penumbuknya. Mengapalah budak baru itu suka sangat hendak menyibuk halnya? Adakah dia pernah menyakitkan hati budak baru itu tanpa sengaja? Tidak ada rasanya. Kenal pun tidak. Entah apa masalah budak baru itu.

"Fikir macam mana nak ajar dia?" Shafik mengagak.

"Habis tu, kau ingat aku nak lepaskan dia macam tu saja?"

"Jadi, apa rancangan kau?"


"Rancangan aku..." Azrizal tersenyum penuh makna.

*Dapatkan novel ini di kedai buku Kinokuniya (KLCC) dan cawangan MPH seluruh Malaysia atau kedai buku online, Bookstation.

No comments: